U bent niet ingelogd of nog geen lid. login of Registreer om volledig het forum te kunnen bekijken.

Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie geeft therapie met alpaca's?
04-02-2010, 09:52 AM
Bericht: #1
Wie geeft therapie met alpaca's?
In Duitsland zijn al een aantal bedrijfjes die therapie aan kinderen of verstandelijke gehandicapten geven m.b.v. alpaca's. Hoe staat het in de Benelux?

De beste alpaca is die alpaca die het beste schikt bij de eindgebruiker!
Abonneren op de nieuwsbrief
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
05-02-2010, 03:21 PM
Bericht: #2
RE: Wie geeft therapie met alpaca's?
        Hallo Gert,

dank je wel voor deze vraag, er zijn bij mijn weten geen houders of farms die therapie aanbieden, eigenlijk heel jammer.

Wij bieden deze service wel aan in de regio Limurg daar we in de Duitse Grensstreek zitten en het hier een erkende therapievorm is die ook hier helaas niet vergoed wordt door het ziekenfonds en mensen dus van hun PGB's moeten betalen.

Alpaca's, Medium- en Woollylama's, zijn hiervoor uitermate geschikt.
De Classiclama, of de gewone lama, kan er wel voor geschikt zijn maar is meestal te wispelturig, allen Classic ruinen worden daarom wel gebruikt.

Wel weet ik van kinderboerderijen en zorgboerderijen die Alpaca's en of Lama's houden gewoon voor de verzorging maar verder er helaas niets mee doen.

Ik hoop dat dit de komende tijd gaat veranderen en een iedereen die er iets over wil weten mag ons altijd benaderen voor informatie.

Ook zijn we druk bezig met een informatieve cursus over het gebruik van Kameloiden in de Therapie en Zorg.

Zelf hebben we twee Alpaca Huacaya ruinen, Twee Medium Woollylamaruinen, een Woollylamahengst en twee cLassicruinen voor dit doel alsmede een Kameelruin waar er binnenkort nog een tweede bijkomt( speciaal voor mensen met een hersenbloeding in therapie).

Het duurd overigens twee jaar voordat een Alpaca of Lama ingezet kan worden voor dit werk, en hier in Duitsland moeten ze hiervoor een keuring ondergaan wat wel is aan te bevelen.
Ook moeten de dieren ouder zijn dan twee jaar alvorens de training start ivm het Berserkersyndroom.

Tot zover, groeten,
Mariano

Reageren op dit bericht
08-03-2010, 05:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-03-2010 om 06:00 PM door truushofs.)
Bericht: #3
Hoe is dat Berserkersyndroom te combineren met therapie?
Wij hebben een Suri-ruintje die bedoeld was voor therapie, maar hij bleek totaal niet geschikt. Omdat een van onze alpaca's dood was gebeten door een herdershond hebben wij heel snel een maatje voor onze andere alpaca moeten zoeken en zo kregen we Zappa. Hij heeft totaal niets met mensen en spuugt bij elke aanraking, behalve als we zijn halster omdoen om naar de wei/stal te gaan.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
18-06-2010, 02:06 PM
Bericht: #4
(05-02-2010 03:21 PM)Zoonimal Wild Encounters schreef:  Hallo Gert,

dank je wel voor deze vraag, er zijn bij mijn weten geen houders of farms die therapie aanbieden, eigenlijk heel jammer.

Wij bieden deze service wel aan in de regio Limurg daar we in de Duitse Grensstreek zitten en het hier een erkende therapievorm is die ook hier helaas niet vergoed wordt door het ziekenfonds en mensen dus van hun PGB's moeten betalen.

Alpaca's, Medium- en Woollylama's, zijn hiervoor uitermate geschikt.
De Classiclama, of de gewone lama, kan er wel voor geschikt zijn maar is meestal te wispelturig, allen Classic ruinen worden daarom wel gebruikt.

Wel weet ik van kinderboerderijen en zorgboerderijen die Alpaca's en of Lama's houden gewoon voor de verzorging maar verder er helaas niets mee doen.

Ik hoop dat dit de komende tijd gaat veranderen en een iedereen die er iets over wil weten mag ons altijd benaderen voor informatie.

Ook zijn we druk bezig met een informatieve cursus over het gebruik van Kameloiden in de Therapie en Zorg.

Zelf hebben we twee Alpaca Huacaya ruinen, Twee Medium Woollylamaruinen, een Woollylamahengst en twee cLassicruinen voor dit doel alsmede een Kameelruin waar er binnenkort nog een tweede bijkomt( speciaal voor mensen met een hersenbloeding in therapie).

Het duurd overigens twee jaar voordat een Alpaca of Lama ingezet kan worden voor dit werk, en hier in Duitsland moeten ze hiervoor een keuring ondergaan wat wel is aan te bevelen.
Ook moeten de dieren ouder zijn dan twee jaar alvorens de training start ivm het Berserkersyndroom.

Tot zover, groeten,
Mariano

Hoi Mariano,

Het lijkt me erg interessant, deze therapie met alpaca's! Ik ben zelf woonachtig in Nederlands Limburg. Waar zitten jullie ergens? En heb je wellicht wat meer informatie voor mij (website, brochure of i.d.)?

Groetjes,
Chantal
Reageren op dit bericht
25-06-2010, 11:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-06-2010 om 04:34 PM door Eefje.)
Bericht: #5
Ik heb een zoon met autisme en als ik kijk hoe hij en de alpacas op elkaar reageren is gewoon fanatastisch en zou dit graag willen delen met anderen.
Ik ben wel benieuwd hoe ik dit kan aanpakken, woon zelf in Duitsland in de kreis Kleve.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Contact opnemen | Alpaca forum | Naar boven | Naar inhoud | Archiefmodus | RSS-syndicatie